En sak som är väldigt efterfrågad av många företag idag är starka kommunikationsfärdigheter. Det är många problem på en arbetsplats som uppstår på grund av dåliga strukturer eller bristande kommunikation. Om du kan visa att du är ett proffs på detta och har lyckats lösa konflikter eller få en arbetsgrupp att öka sin prestation med hjälp av dina färdigheter så är det klokt att visa det på alla tänkbara sätt. Särskilt när du söker ett chefsjobb
Var tydlig i ditt CV
Vilka kurser har du gått som är relevanta? Se till att alla finns med i ditt CV, inklusive en kort presentation av vad som ingått i kursen. Ingen kurs är för liten för att tas med och det behöver inte vara akademiska utbildningsmeriter som listas. Har du gått en kortare utbildning i presentationsteknik eller konfliktlösning är det klokt att ta med den. Ta också alltid chansen att gå kurser när du får dem betalda av din arbetsgivare, det är ett strategiskt klokt sätt att avancera i karriären på och signalerar också en vilja att utvecklas.
Var tydlig på intervjun
När du går på en anställningsintervju gäller det att briljera. Se till att ha förberett ett antal talepunkter som du kan använda, till exempel när du gjort något extra bra på ett nuvarande eller tidigare jobb. Låt oss säga att du söker jobb som interim logistikchef och du på din förra arbetsplats organiserade upp ett tydligt schema för chaufförerna som underlättade för både chefer och de anställda, berätta då det för den som intervjuar. Att vara medveten om sina styrkor och att kunna förstå varför något fungerade och gav resultat imponerar alltid på rekryterare.
Instruera dina referenser
Är det något du vill att dina referenser ska trycka extra mycket på när de blir uppringda? Det kan röra sig om något i din personlighet, eller att lyfta något särskilt du gjort extra bra i en specifik situation. Var inte rädd för att be dem att berätta det du vill att de ska berätta. Eftersom du använder personen som referens har ni med stor sannolikhet en bra relation redan.