Som företag med webbshop eller butik är det essentiellt att få feedback från sina kunder. Dels för att förstå vilka behov och önskemål som finns, men också för att få ett par extra ögon på det du gör. Många kunder vill också se vad andra tycker och tänker om företagets produkter eller tjänster, som att läsa recensioner och betyg.
Med den ökande webbhandeln har arenan för kommunikation mellan kund och säljare blivit annorlunda. För att underlätta för kunderna har många webbutiker FAQ-sektioner med svar på vanliga frågor och chattfunktion på hemsidan, vilket många gånger är uppskattat och hjälpsamt. Men för att få mer feedback om kundernas köpupplevelse kan det krävas andra metoder. Att använda sig av enkätverktyg är ett enkelt sätt att skapa kommunikation med kunderna. Ett bra enkätverktyg upplevs som positivt av kunderna eftersom de gärna vill göra sin röst hörd och dela med sig av sina erfarenheter till andra.
Feedback underlättar för framtida satsningar
Genom att göra en kundundersökning kan du få värdefull information inför framtiden. Du kan exempelvis ta reda på om det är värt att göra en satsning för att förbättra användarvänligheten och smidigheten i webbshoppen. Du kan också få reda på om kunderna exempelvis saknar några produkter eller tjänster. Med ett extra par ögon kan du få information om sådant som kan vara svårt att veta i förväg, särskilt för den som har arbetat med samma system i flera år. Kanske informationen blir förvånande – eller tvärtom bekräftar att ni är på rätt bana.