När du kommunicerar med din omgivning är det oerhört viktigt att du uttrycker dig rätt. Med ”rätt” menas inte alltid korrekt grammatik eller ordval, utan snarare att du verkligen får fram det du vill säga. Ett uttryck kan vara hur rätt och hur fel som helst beroende på i vilket sammanhang det framförs och vem som är mottagaren. Det är också skillnad på muntlig och skriftlig kommunikation.
Om du ska skriva ett personligt brev eller en jobbansökan är det viktigt att du både använder ett bra språk och att texten ser snygg och prydlig ut. Här kan du få enorm hjälp av https://cowrite.com/sv/ som låter dig skapa välformulerade och högkvalitativa texter snabbt och enkelt. Det skrivna ordet är mindre ”förlåtande” än det talade, och det kan se väldigt illa ut om du inte stavar rätt eller använder passande ord när du ansöker om ett nytt arbete.
Kommunikation på arbetsplatsen
Oavsett vilket yrke du har kommer du ständigt i kontakt med andra människor: Kollegor, klienter och besökare ska alla bemötas på ett bra sätt, för att inte tala om överordnade och myndigheter. Här är det extra viktigt med en bra balansgång mellan att vara formell och informell. Du bör till exempel inte skämta med arbetskamraterna på samma sätt som du kanske gör med dina vänner och det är också klokt att veta när dina åsikter är välkomna eller inte.
Hur du framför en idé eller ett problem är avgörande för mottagandet. För att förstå hur det fungerar kan det vara bra att ”vända på steken” i huvudet och föreställa dig att du till exempel tar emot ett klagomål från en kund. Om kunden är ilsken och otrevlig kommer du bemöta klagomålet på ett helt annat sätt än om han eller hon är saklig eller låter trevlig. Testa gärna olika situationer med en kamrat eller kollega eller gå på en workshop i ämnet.
En annan metod är att titta på instruktionsvideor och filmer om just kommunikation. Saker som kroppsspråk och röstläge kan göra stor skillnad och det finns många olika tekniker att tillämpa. Om du står med armarna i kors och nedlåtande blick när du ska be om en tjänst eller löneökning kommer resultatet förmodligen inte bli detsamma som om du möter din samtalspartners blick och har en öppnare hållning. Skådespelare får lära sig det här på scenskolor och nästa gång du tittar på en film eller TV-serie kan du vara extra uppmärksam på hur de talar och för sig i olika scener. Det är aldrig någon slump och kan vara en värdefull källa. The Office är fullspäckat med roliga men samtidigt realistiska exempel på hur fel det kan bli när arbetskamrater inte kommunicerar på rätt sätt.