Framgångsretorik för resultatdrivna ledare

Framgångsretorik är ett koncept som kräver en öppen, orädd ledare som är villig att utmana och att lyssna både internt och till omvärlden.

Rädsla förstör ledarskapet och gör att ledaren inte vågar kliva ut i det okända utan den skyddssköld som gör att han eller hon kan missa viktig marknadsinformation. Rädda ledare kan dra ner hela marknader om de gemensamt driver samma tankesätt framåt. Du kan endast anamma framgångsretorik om du vågar vara öppen.

Framgångsretorik

Detta är den retorik som inspirerar till innovation och nya idéer. Denna retorik gör också att människor går åt samma håll och bildar den katalysator som driver företaget framåt. En ledare som bedriver framgångsretorik behöver ha tydliga mål och förstå hur människor bildar kedjan för att nå dit. Människorna behöver kopplas direkt till målet med sina uppdrag och förstå hur varje uppgift passar in. Ofta arbetar människor utan att förstå hur det de gör direkt påverkar målet – här tappar ibland företaget det extra vassa engagemanget från sina medarbetare.

Kanalen behöver vara öppen för varje individ att lägga fram nya förslag likväl som man förstår vad målet är. Det ska kännas inspirerande att agera mot målet, och den känslan skapas i ledarens framgångsretorik genom att just koppla varje individs insats mot målet – på ett tydligt sätt.

Mindset

Ledarens interna kommunikation ska bygga på att kommunicera varje människas koppling till målet där man tydligt förstår hur varje hands on-detalj leder framåt. Att förstå vikten av detta är en avgörande del i framgångsretoriken. Ledaren behöver också kommunicera de tydliga gränser som medarbetarna på företaget ska röra sig inom – och sedan boosta, uppmuntra och inspirera. Deadlines är en oerhört betydande del i styrningen av detta. Ett vinnande resultat är allas vinst!

Ledarens externa kommunikation observeras internt. En ledare som är orädd och öppen samt agerar med god affärsetik och kommunicerar tydliga mål blir respekterad externt, vilket även stärker den interna positionen. Framgångsretoriken kräver en ledare som är ödmjuk och samtidigt vågar utmana. Han eller hon behöver ett personligt upplägg för både den interna och externa kommunikationen.