Har du någon gång köpt ett nytt schampoo eller en prenumeration och efteråt funderat på varför du egentligen gjorde så? Kanske blev du utsatt för en effektiv säljretorik som gjorde att du blev övertygad om att det nya schampot och tidningen var precis vad du behövde. Det finns många exempel på båda bra och dåliga sätt att försöka få människor att göra någonting. Om säljretorik går för långt kan det istället kännas som manipulation som inte alls är ansett särskilt bra. Vilka erfarenheter har du?
Bra och dåligt
Retorik kan vara både bra och dåligt. Det är inte lätt att känna igen om någon utsätter en för oschysst retorik, men om du misstänker att du blir manipulerad är ett bra knep att försöka ta dig ur situationen. Säg bara ”jag ska fundera på saken och återkommer” så har du kommit ur en knepig situation när en försäljare flåsar dig i nacken. På senare tid har ett relativt nytt bolag som säljer beskydd fått mycket kritik för sin skrämselpropaganda och företaget Key Code svarar på kritiken på flera olika sätt för att försöka behålla sina kunder, trots att de ändå behåller sin omtvistade säljretorik.